plusresetminus
گردش مالی اسنپ فود چقدر است؟
مثبت نیوز - یکی از شناخته‌شده‌ترین استارتاپ‌های ایرانی اسنپ‌فود است.

کسب‌وکاری که با اضافه شدن بخش سوپرمارکت به آن و افزایش خرید آنلاین در روزهای کرونا جهشی خیره‌کننده را تجربه کرده است.
سعید لطفی یکی از بنیان‌گذاران این کسب‌وکار در سال ۱۳۸۸ به همراه دوستش کیارش عباس‌زاده در محله گیشا با قرارداد بستن با فست‌فود «جوجه داغ» کسب‌وکاری را با نام زودفود و با سرمایه اولیه ۳میلیون تومان شروع می کنند.
کسب‌وکاری که پنج سال بعد و با سرمایه‌گذاری چندمیلیارد تومانی «راکت اینترنت» آلمان که در ایران با نام «گروه اینترنتی ایران» یا IIG فعالیت می‌کرد به یکی از قدرتمندترین استارتاپ‌های ایران تبدیل شد.
زودفود بعد از رشد دیگر استارتاپ‌های مجموعه IIG که در ایران که با برند اسنپ شناخته می‌شوند به اسنپ‌فود تغییر نام داد.
زودفودی که در روزهای ابتدایی راه‌اندازی‌اش روزی ۱۰ سفارش بیشتر نداشت، اواخر سال ۹۳ به سفارش روزی ۵۰۰ غذا، در میانه سال ۹۵ تعداد سفارش‌هایش به روزی ۲۰هزار و در انتهای سال ۹۸ به روزانه ۱۰۰هزار سفارش اینترنتی رسید.
اسنپ‌فود که از میان بنیان‌گذاران قدیمی‌اش حالا تنها سعید لطفی به عنوان یکی از مدیران میانی در آن حضور دارد و رهبری‌اش با مهراد عبدالرزاق است با داشتن سرویس سوپرمارکت یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های آنلاین بین کاربران ایرانی شده است.
عبدالرزاق در روزهایی که هنوز کرونا شروع نشده بود و در مراسم رونمایی از نسخه تازه اپلیکیشن اسنپ‌فود گفته بود تعداد سفارش‌های این کسب‌وکار اینترنتی ۱۰۰هزار در روز است که نزدیک ۶۰هزار تای آنها مربوط به سفارش از سوپرمارکت‌هاست. سفارش‌هایی که توسط شبکه عظیم پیک‌های موتوری اسنپ به دست مشتریان آن ها می‌رسد. 
اگرچه کرونا باعث شد تا بخش فروش غذای اسنپ‌فود تا ۵۰‌ درصد ریزش کند.
اما رشد ۳۰۰ درصدی بخش سوپرمارکت آن، نه‌تنها این ریزش را جبران کرده بلکه سود سرشاری را هم نصیب اسنپ‌فود کرده است.
میانگین ارزش هر سبد خرید سوپرمارکت اسنپ‌فود، ۲۰۰ هزار تومان و میانگین خرید هر سفارش غذای آن ۱۵۰ هزار تومان است.
این روزها بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار سفارش سوپرمارکت و بین ۴۰ تا ۵۰ هزار سفارش غذا در اسنپ‌فود ثبت می‌شود.
به عبارتی روزانه ۳۶ میلیارد تومان فروش بخش سوپرمارکت اسنپ‌فود و حدود ۷ میلیارد تومان فروش بخش غذای آن در هر روز است.
بماند که اسنپ‌‌فود بخش فروش شیرینی، میوه و سبزی هم دارد که اگرچه در دوران کرونا افت زیادی کرده‌اند اما هنوز فروش قابل‌توجهی دارند.
می‌توان گفت سرویس‌های مختلف اسنپ‌فود درمجموع روزانه حدود ۵۰ میلیارد تومان فروش دارد.
گروه اینترنتی ایران یا همان IIG نام شعبه ایرانی یک گروه سرمایه‌گذاری بین‌المللی به نام راکت‌اینترنت است که از ابتدای سال ۹۲ برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها وارد ایران شد.
راکت‌اینترنت که دفتر مرکزی آن در آلمان است در بیش از ۴۰ کشور دنیا روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است.
مدل راکت اینترنت هم «حمله به بازار» با پول زیاد است.
راکت اینترنت که یکی از سهامداران آن در دنیا شرکت مخابراتی MTN است روی استارتاپ‌هایی چون بامیلو، اسنپ، اسنپ‌فود، اسنپ‌تریپ و یکی دو استارتاپ دیگر هم سرمایه‌گذاری کرده است.
مدل راکت‌اینترنت اینگونه است که پول زیادی به کسب‌وکار تزریق می‌کند تا هم سهم بازار سریعی بگیرد و هم رقبا جان سالم به در نبرند.
خیلی زود هم تکلیف را روشن می‌کند که آیا آن کسب‌وکار آینده‌ای دارد یا نه.
تعارف زیادی هم ندارد و نشان داده در تعطیل کردن استارتاپ‌های زیان‌ده با کسی رودربایستی نمی‌کند.
مهم‌ترین رقبای اسنپ‌فود چیلیوری و ریحون بودند که یکی در سال ۹۸ و دیگری در سال ۹۹ تعطیل کردند و برچیده شدند.
اسنپ‌فود در یک سال گذشته تلاش زیادی کرده که بتواند به حوزه فروش آنلاین دارو هم وارد شود اما هنوز نتوانسته از پس موانع وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برآید. بازاری که اگر اسنپ‌فود مجوزهای ورود به آن را بگیرد با توجه به گردش مالی نجومی حوزه دارو، احتمالا رکوردهای تازه‌ای را در فروش روزانه اینترنتی بزند.
http://mosbatnews.ir/vdce778z.jh8oni9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما