plusresetminus
بررسی رقابت دو برند صنعت ماکارونی
مثبت نیوز - در کنار دو غول بزرگ «تک ماکارون» و «زر ماکارون»، برندهای دیگری در بازار فعالیت دارند که هر کدام سهمی در بازار دارند.

برند «مای ماکارون» که برای هلدینگ «شیرین عسل» است از جمله برندهایی است که در حال گرفتن سهم بازار از این دو غول صنعت ماکارونی است.
برندهایی از جمله انسی، رشد، سمیرا، مانا، ساوین و … از جمله دیگر برندها هستند که سهم کمتری در بازار کشور دارند.
گلرنگ با برند فامیلا وارد حوزه ماکارونی شده بود اما نتوانست موفق شود.
صنعت ماکارونی از یک ظرفیت تولید جانبی نیز بهره می‌گیرد که برای آن بسیار سودآور است.
سویا، مایع ماکارونی، چاشنی‌های غذا، قارچ، سس و رب و… همگی وابسته به این صنعت هستند و اگر صنعت ماکارونی دچار خلل شود، بسیاری از آن‌ها کارشان کساد می‌شود.
صنعت ماکارونی ایران با یک‌سری رقیبان و محصولات تازه نفس روبه‌رو شده و آن چیزی نیست جز ماکارونی‌های نیمه‌‌آماده، پاستا و نودل.
سبزان، الیت، ترخینه، انسی، مک پاستا و گرانورو از جمله آن‌هاست.
تا قبل از ورود تک‌ماکارون به بازار ماکارونی، اکثر ماکارونی‌های موجود در کشور یا خارجی بودند یا توسط کارگاه های استانی و با کیفیت پایین تولید می‌شدند.
تک‌ماکارون در سال ۱۳۷۷ با محصولات ماکارونی خود تکان اساسی به بازار داد.
این برند از چندین سال قبل کار تحقیق و توسعه خود را انجام داده بود و یکی از پر ریسک‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در حوزه صنایع غذایی محسوب می‌شد که اتفاقا نتیجه بسیار خوبی داشت.
مشاوران اولیه این مجموعه از کشور ترکیه به ایران آمدند و از آنجایی که ایرانی‌ها در آن زمان به برندهای ماکارونی ترکیه علاقه زیادی داشتند، مسئولان تک‌ماکارون تصمیم گرفتند محصولاتی شبیه مزه آن‌ها تولید کنند. البته برای راه‌اندازی خط تولید، تک‌ماکارون فناوری شرکت بولر سوئیس و فاوای ایتالیا را انتخاب کرد.
یکی از بُردهای بزرگ تک‌ماکارون، تولید ماکارونی‌های شکل‌دار بود. موضوعی که توانست خیلی زود این برند را در میان مصرف‌کنندگان جا بیندازد.
تک ماکارون تنها برند مهم رقیب‌اش «زرماکارون» است.
«احمد صادقیان» که حدودا ۶۲ ساله است، بنیان‌گذار و همه کاره شرکت «تک ماکارون» بود و مجموعه خود را فروخته است.
نکته جالب درباره او این است که ابتدا «فرش ستاره کویر یزد» را راه‌اندازی کرد و سپس به تولیدات دیگر از جمله ماکارونی روی آورد.
با این وجود، این برند با حاشیه‌های مختلفی رو‌به‌رو است و انواع و اقسام گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه رشد این مجموعه مطرح می‌شود. از واردات دانه ذرت، خرید آرد خبازی(با نرخی معادل یک پنجم آرد صنوف)، خرید هزاران تنی گندم قبل از اعلام نرخ خرید تضمینی دولت گرفته تا عرضه در بورس که همین چند وقت پیش رخ داد و سر و صدای زیادی کرد.
این برند با استفاده از موارد ذکر شده در بالا توانسته نبض بازار را در دست بگیرد.
حتی صاحبان اصلی برند تک ماکارون در سال ۱۳۹۷ مجبور به فروش کارخانه خود شدند و با امپراطوری «زر ماکارون» رو‌به‌رو هستیم.
جالب است که این مجموعه با شعار «آرد سمولینا» در تولید ماکارونی توانسته نظرها را به خود جلب کند.
حاشیه دیگری که درباره «زر ماکارون» وجود دارد عرضه اولیه سهام آن در بورس است که مدتی پیش رخ داد و برخی از فعالان اقتصادی این شرکت را به گرانفروشی سهام اولیه‌اش متهم کرده بودند.
«مرتضی سلطانی» بنیانگذار و رئیس هیات مدیره کارخانه «زر ماکارون» است.
او که متولد سال ۱۳۴۰ است در هیات مدیره بیش از ۱۵ شرکت نقش اساسی دارد. شرکت‌هایی مانند «سیلوهای ذخیره‌سازی و فرآوری غلات ذرت»، «شرکت صنعتی آرد ذرت زر»، «صنعتی زرفروکتوز»، «صنایع ملی مس ایران» «زر ترابر»، «فرهیختگان ‌زرنام» و… از جمله آن‌هاست.
بزرگ‌ترین واردات و انبار ذرت غله ایران متعلق به این هلدینگ است.
http://mosbatnews.ir/vdcbzsb8.rhbw8piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما