plusresetminus
بررسی بازار غذای آماده
مثبت نیوز - در این روزهای کرونایی که خیلی‌ها ترجیح می‌دهند به رستوران‌ و فست‌فودها نروند، بازار الویه و غذاهای آماده نیز جهش چشمگیری پیدا کرده و به رونق باورنکردنی دست پیدا کرده است.

بازیگر اصلی این جریان برند «نامی‌نو» است که با کمپین «خوشمزه می‌گذره»، تبلیغات گسترده تلویزیونی راه انداخته و مدیران این برند می‌گویند رقیب اصلی آن‌ها الویه‌های خانگی است نه برندهای دیگر.
سایر برندها نیز مانند «شامانا»، «ویشتا»، «رباط»، «یک‌ویک»، «فارسی» و… با قدرت هرچه تمام‌تر به دنبال سهم گرفتن از بازار هستند و هر کدام در حال تلاش هستند تا یک فرمول جدید و اختصاصی برای سس الویه خود کشف کرده و مزه خود را متمایزتر کنند.
نکته جالب‌تر آنکه خاستگاه اصلی اکثر کارخانه‌های تولیدکننده الویه در اصفهان و یزد است.
قطعا برند «نامی‌نو» جزو برندهایی است که شما آن را با الویه می‌شناسید. تا قبل از آن، برند «چیکا» بازار الویه را در دست داشت که خیلی زود نامی‌نو جای آن را گرفت.
برگ برنده این برند، سس مخصوص آن‌ بود که تا مدت‌ها هیچکدام از کارخانه‌ها نتوانستند به فرمول آن دست پیدا کنند البته بعدها برند «ویشتا» با همین سس وارد بازی شد.
«نامی‌نو» پس از در دست گرفتن بازار الویه تصمیم گرفت شعبه‌های رستورانی غذای سرد خود را افتتاح کند.
شعبه‌هایی که در محل‌های پر تردد مانند مترو و پارک‌ها تاسیس شد و حالا مشغول گسترش است.
شعبه‌های این رستوران در ابتدا «نامی‌نو ویچ» نام داشت که سپس «نامی‌نو لند» نام گرفت.
این برند در دوران کرونا می‌خواهد تغییر جهت بدهد و نام این شعبه‌ها را به «کلین فوود»(غذای تمیز) تغییر دهد.
در برخی از تابلوهای شعبه‌های آن نیز شعار «بهداشتی‌تر از خونه» نصب شده است.
این برند در دوران کرونا ابتدا شعار «بدون دخالت دست» را انتخاب کرده بود.
شرکت «پدیده مبین ایرانیان» برند «نامی‌نو» را در سال ۱۳۹۰ به ثبت رساند و کارخانه آن از سال ۱۳۹۱ در اصفهان شروع به کار کرد.
این شرکت دو برند دیگر به نام «ماه نمکی» و «نیمروز هفته» را نیز دارد.
دو فرد به نام‌های «امیر رضا ثابت پی» و «حسین علیخانی» مدیرعامل و سهامدار این مجموعه هستند که هر دوی این افراد در شرکت‌های متعددی سمت داشته یا دارند.
شرکت‌هایی مانند «صنایع غذایی نوین گوشت جی»، «صنایع غذایی مهستان نیک سپاهان»، «محصولات غذایی و چیپس نورجم»، «صنایع غذایی توشه» و… بخشی از این شرکت‌ها هستند.
مدیرعامل این مجموعه همچنین رئیس هیات مدیره «فدراسیون تشکل‌های صنایع غذایی تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورز» است.
«شامانا» رقیب جدی «نامی‌نو» محسوب می‌شود که تبلیغات خود را شروع کرده است.
این برند تمرکز خود را بر توزیع حداکثری در فروشگاه‌های زنجیره‌ای گذاشته است.
این برند نیز در اصفهان آغاز به کار کرده و تلاش می‌کند از لحاظ قیمتی نسبت به رقیب خود با قیمت کمتری عرضه شود تا جایگاه بهتری پیدا کند.
همچنین شامانا تلاش کرده تا در اندازه‌ و وزن محصولات خود تنوع دهد تا طیف مصرف‌کنندگانش گسترده‌تر شود.
شرکت «بهین صنعت جی» تولیدکننده برند «شامانا» است که از سال ۱۳۹۰ کار خود را در نجف آباد آغاز کرده و یک اصفهانی تمام عیار محسوب می‌شود.
برند «برشیو» نیز برای این شرکت است که قصد تولید مواد غذایی دارند. نام خانوادگی اکثر اعضای هیات مدیره این برند «نجف آبادی» است و اکثرا نیز در شرکت دیگری به نام «بهین توشه سپاهان» عضویت دارند که این شرکت دارای برندی به نام «نانیز» است.
نانیز نیز هم یک برند سالاد اولیه دارد و هم در حوزه‌های مانند دستمال کاغذی و لوازم بهداشتی فعالیت می‌کند.
یکی از افراد اصلی برند نامی‌نو به ویشتا کوچ کرد و فرمول سس مشابهی را برای ویشتا به ارمغان آورد.
به همین دلیل «نامی‌نو» چندین و چند بار فرمول سس اولیه خود را تغییر داد تا بالاخره مزه آن با ویشتا دوباره تفاوت پیدا کند.
در میان هیاهوهای این برندها، چند برند دیگر هستند که با توجه به گرافیک، تبلیغات و طرز بسته‌بندی و توزیع‌شان به نظر می‌رسد که قشر دیگری را هدف قرار گرفته‌اند و تلاش می‌کنند که اصطلاحا به عنوان یک برند سطح بالاتر شناخته شوند. برندهای «رباط»، «فارسی» و «یک‌ویک» جزو این برندها هستند.
برندهای «نامی‌نو»، «شامانا»، «چی‌کا» مستقیما در اصفهان هستند و سه برند دیگر مانند «زین و داشاد»، «آرمیتا و تیسا» و «آکو» نیز در یزد تولید می‌شوند.
یعنی تقریبا ۵۰ درصد برندهای تولیدکننده الویه آماده در این مناطق هستند.
واقعیت امر اما این است که در آن مناطق، قیمت سیب‌زمینی که ماده اولیه اصلی الویه آماده است بسیار ارزان است و به وفور کاشت می‌شود.
http://mosbatnews.ir/vdcg3w9q.ak97y4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما