plusresetminus
آشنایی با گروه عظام
مثبت نیوز - گروه عظام در تولید ۱۴ خودرو داخل کشور نقش مستقیم دارد‌که دست‌کم ۴ مورد آن‌ها جزو خودروهای پرتیراژ کشور هستند.

تولید ۱۰۷ قطعه و بر عهده عظام و زیر مجموعه‌هایش است که روی خودروهایی از مزدا ۳ و تیبا و تندر تا پژو ۲۰۶ و وانت و نیسان و … استفاده می‌شود.
چرا عظام برای صنعت خوروسازی و اقتصاد ایران مهم است؟
به دلیل نقشی  که در زنجیره تامین قطعات صنعت خودروی کشور دارد.
عظام در حقیقت یک هلدینگ است که ۱۰ شرکت و ۱۲ کارخانه زیر مجموعه دارد.
بیش از ۵ هزار نفر به طور مستقیم در بخش قطعه سازی خودرویی و غیر خودرویی عظام مشغول فعالیت هستند و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم اشتغال‌شان وابسته به این شرکت است.
هزینه ایجاد هر شغل معادل یک میلیارد تومان است. با این حساب اگر در نظر بگیریم ۳۵ هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم با عظام در ارتباط شغلی هستند برای میزان این اشتغال به رقمی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع نیاز داریم.
شرکت‌ها و کارخانه‌های عظام در استان‌های مختلف پراکنده هستند. از تهران و البرز و گیلان گرفته تا آذربایجان شرقی و اصفهان و خوزستان. به طور مثال شرکت پیستون ایران که از زیر مجموعه‌های عظام است در شهر صنعتی تبریز واقع شده و ۶۰۰ نفر پرسنل دارد. یا شرکت فرآوری و ساخت را مثال بزنیم که در شهر صنعتی رشت واقع شده و با ۶۲۲ نفر پرسنل کمک فنر تولید می‌کند. از گروه برق و الکترونیک این شرکت می‌توانیم شرکت استام صنعت را مثال بزنیم که استارت و دینام و قفل‌های سوئیچی تولید می‌کند با ۵۵۰ نفر پرسنل.
حجم تولیدات عظام به مراتب بیشتر از وارداتش است. تولیدات عظام سالانه رقمی به ارزش ۳۵۰ میلیون دلار است در صورتی که برای واردات سالانه ۵۰ میلیون دلار صرف شده. یعنی سهم تولید در این مجموعه ۷ برابر واردات است. از سال‌ ۹۶ هم ۴۰۰ میلیارد تومان برای تجهیزات خطوط تولید و تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده که به تدریج ظرفیت ساخت در داخل بالاتر هم برود.
در فهرست شرکای تجاری خارجی گروه قطعه سازی عظام به نام‌های بزرگی بر‌می‌خوریم. به طور مثال شرکت والئو فرانسه با عظام در زمینه تولید دیسک و صفحه کلاچ و استارت و دینام و … همکاری دارد که شرکت معتبر و خوشنامی است. بعد شرکت بوش آلمان را داریم که نیازی به معرفی ندارد و الان شرکت سازه پویش تحت لیسانس آن فعالیت می‌کند.
دو شرکت موبیس و ماندو از کره‌جنوبی در زمینه تولید سیستم ترمز ضدقفل و جعبه فرمان و کمک فنر با زیرمجموعه‌های عظام همکاری دارند. شرکت ماهله آلمان در زمینه تولید پیستون موتورهای دیزلی و بنزینی با عظام همکاری فنی دارد. شرکت اینا از آلمان به تولید موتور ملی ای اف سون کمک می‌کند.
۵۰‌ درصد زنجیره تامین قطعات خودرو در کشور بر دوش گروه عظام است. ضمن اینکه تولید بعضی قطعات هم منحصرا از زیرمجموعه‌های همین شرکت بر می‌آید. مثال بزنیم شرکت پایا کلاچ از زیر مجموعه‌های عظام تنها تولید‌کننده داخلی دیسک و صفحه کلاچ خودرو تندر ۹۰ است. حالا بماند که این شرکت یکی از تامین کننده‌های رسمی رنو است و اصلا دیسک و صفحه کلاچ از ایران صادر می‌کند. اگر این شرکت نباشد ما اینجا برای تولید ال نود به مشکل می‌خوریم. یا حتی قطعاتی در حد صفحه آمپر پژو ۲۰۷ اتوماتیک.
در زمینه تولیدات کمک فنر شرکت فرآوری و ساخت هم تقریبا اوضاع بر همین منوال است. همین الان صد‌درصد کمک‌فنرهای مورد نیاز برای تولید خودروهای پژو ۴۰۵، پژو ۲۰۶، رانا، مزدا و بنز ۱۰ تن توسط این شرکت تامین می‌شود. این شرکت در تولید خودروهای سمند و پراید و تیبا هم سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی دارد.
http://mosbatnews.ir/vdcawen6.49nao15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما