plusresetminus
جنگ قدرت "دلپذیر" و "چین چین" بر سر بادمجان
مثبت نیوز - شاید فکر کنید رقابت چند برند مشهور مانند «بیژن»، «دلپذیر»، «تبرک» و «چین چین» فقط محدود به ساخت تیزر تبلیغات متعدد، اکران بیلبورد و دادن جایزه است اما اینطور نیست.

این برندها برای آنکه محصولات خود را وارد سبد غذایی خانوارها کنند روش های خاصی دارند.
«خاویار بادمجون چین چین» این تیزر خلاقانه در سال‌های ۹۷ و ۹۸ توانست رقبا را کنار بزند و تلویزیون و رادیو را قبضه کند.
کارگردان و ایده‌پرداز این تیزر «سامان سالور» کارگردان مطرح سینماست.
این کارگردان ۴۲ساله که عموما فیلم های سینمایی می سازد قبول می‌کند این تیزر را برای آژانس تبلیغاتی «کانون ایران نوین» بسازد.
همسر او «سمیرا حسن‌پور» که بازیگر تئاتر و تلویزیون به او کمک فراوانی در ایده‌پردازی کرده است.
صنایع غذایی معتبر و مشهور «دلپذیر» که خودش محصول «خوراک بادمجان» را داشته با کمک تیم مشاوران و شرکت تبلیغاتی که با آن کار می‌کردند، یک پروسه بزرگ شکایت در دادگاه را آغاز کردند.
در آخر، ماجرا به نفع این شرکت و متوقف شدن تبلیغات «خاویار بادمجان» شرکت چین چین رقم خورد.
مبنای شکایت چه بود؟
اصولا در این محصول چیزی به نام «خاویار» وجود ندارد و مواد تشکیل دهنده آن چیزی نیست جز بادمجان، رب گوجه فرنگی، پیاز پرک شده، ادویه.
در واقع این محصول همان خوراک بادمجان است که با نامگذاری آن به نام «خاویار بادمجان» توانست بازار کنسرو «خوراک بادمجان» را از شرکت «دلپذیر» بگیرد.
شرکت رقیب در شکایت خود با استناد به همین موضوع‌، روی این نکته دست گذاشته که نامگذاری «خاویار بادمجان» نوعی گمراه کردن مخاطب محسوب می‌شود و باید نام آن تغییر پیدا کند.
این پروسه حقوقی طولانی در آخر سبب می‌شود که شرکت «چین چین» حتی نام خاویر بادمجان را از روی محصولات خود بر دارد و با همان عنوان «خوراک بادمجان» محصول خود را روانه بازار کند.
در این میان نباید از یک نکته دیگر غافل شد و آن نیز چیزی نیست جز رقابت شرکت‌های تبلیغاتی.
تیزرهای «چین چین» را شرکت تبلیغاتی «ایران نوین» می‌سازد و آن شرکت دیگر، ساخت تیزرهای تبلیغاتی خود به شرکت «شبکه آفتاب» سپرده است.
آن‌ها نیز در این رقابت دو برند، نقش قابل توجهی داشته و دارند.
درباره چین چین:
این برند یکی از رقیبان اصلی «تبرک» محسوب می‌شود که مانند این برند، کارخانه‌اش در مشهد است.
مجتمع کشت و صنعت چین چین در سال ۱۳۵۱ توسط علیرضا(بیژن) قدس طینت پایه گذاری شد. در آن زمان شرکت چین چین یکی از اولین تولیدکنندگان رب گوجه فرنگی، مرباجات و آبمیوه در ایران به شمار می‌رفت.
همزمان با تأسیس کارخانه، دستگاه‌های تولید رب، آبمیوه و مرباجات از ایتالیا وارد و توسط متخصصان اروپایی نصب و راه اندازی شد.
بعد از انقلاب تا سال ۱۳۸۸ این مجتمع تحت نظارت دستگاه‌های دولتی اداره می‌شد. در سال ۱۳۸۸ گروه تولیدی آریا ملل زرین مجتمع کشت و صنعت چین چین را خریداری کرد.
این گروه به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران صنایع غذایی، بازسازی و تجهیز ماشین آلات این مجتمع را آغاز کرد.
در سال ۱۳۸۹ کارخانه چین چین بین‌الملل نیز در کنار این مجموعه قرار گرفت و وارد فرآیند تولید رب گوجه فرنگی شد.
نکته جالب دیگر درباره هلدینگ «آریا ملل زرین» است.
این هلدینگ، چندین برند دیگر را نیز در زیر مجموعه خود دارد.
برندهای «گرجی»، «پاک نام»، «تاپ»، «سیمان زرین رفسنجان»، «فضاکاران صنعت» و… همگی تحت مالکیت هلدینگ «آروین‌‌ملل‌ زرین» است.
در واقع این هلدینگ برخی از برندهای مشهور قدیمی را که پیش از انقلاب تاسیس شده خریداری کرده است.
خود این هلدینگ نیز جزو زیرمجموعه شرکت «توسعه بهشهر» است.
به نظرتان «توسعه بهشهر» به جز «آروین‌‌ملل‌ زرین»، مالک یا سهامدار چه شرکت‌هایی است؟
پاکسان، بانک اقتصاد نوین، لبنیات پگاه، صنایع بسته‌بندی ایران و در حدود ۱۰ شرکت و برند دیگر همگی جزو زیر مجموعه‌های شرکت «توسعه بهشهر» قرار دارند.
کِرم «ببک» نیز یکی دیگر از کارخانه‌هایی است که قرار است تحت مالکیت این هلدینگ قرار گیرد.
در روزنامه رسمی نام «علیرضا (بیژن) قدس طینت» که بنیان‌گذار اصلی و اولیه چین چین در پیش از انقلاب بوده، در حال حاضر به عنوان رییس هیات مدیره شرکت کشت و صنعت بین‌الملل چین چین دیده می‌شود.
واقعیت این است که برندهای مشهور این حوزه مانند «بیژن»، «دلپذیر»، «تبرک»، «چین چین» و… تمرکز اصلی خود را روی تولید محصولاتی مانند رب گوجه فرنگی و انواع سس گذاشته‌اند که بیشترین سود و فروششان نیز مربوط به همان محصولات است.
http://mosbatnews.ir/vdcc01qs.2bq4m8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما