مثبت نیوز - هر سال در ایام ماه رمضان یا مناسبتهای مختلف، جای خالی دو سریالساز مطرح بیشتر از بقیه احساس میشود. در غیاب آنها، تلویزیون میخواهد تجدید خاطره کند. برای چندمین بار «میوه ممنوعه» حسن فتحی و «متهم گریخت» رضا عطاران را پخش میکند. با آنها دوباره وارد مذاکره میشود تا به اصطلاح دلجویی کند، اما شاید هر دو دیگر مثل سابق تمایل به همکاری ندارند. حسن فتحی چند سالی میشود که شبکه نمایش خانگی را انتخاب کرده. او نزدیک به دو دهه با تمام محدودیتهای تلویزیون کنار آمد و برای ما خاطره سازی کرد. مجموعههای او هر یک ویترینی خوش رنگ و لعاب از تصاویر و مناسبات ایرانی است. کلکسیونی از شخصیتهای مختلف و بازیگران توانمند که هر یک تا سالها بواسطه هنرنمایی در آثار او محبوبیت پیدا میکنند. 🔹«شب دهم» «شب دهم» قرار بود اولین فیلم فتحی باشد اما جنبههای دراماتیک آن، فراتر از یک کار سینمایی بود. قصهای با محوریت عاشورا در دل یک درام عاشقانه، جنایی و تاریخی. حسین یاری تا مدتها با «حیدر خوش مرام» میان مردم محبوبیت پیدا میکند. فتحی با استفاده از این کاراکتر تا حدودی باور عام را در مورد لوطیهای دورهی قاجار که اغلب به عنوان جاهل میشناختند، تغییر داد. پویایی فتحی در استفاده از هنر تعزیه خصوصا در فینال قصه، از نکات قابل توجه سریال بود. 🔹«میوه ممنوعه» یکی از سخت ترین سریالهای حسن فتحی در تلویزیون، که با سانسورهای عجیبی در زمان پخش مواجه شد. فتحی با تلفیق از قصه «شیخ صنعان» و «شاه لیر» تصویر بدیع و جسارت آمیزی از بحرانهای یک پیرمرد متدین و صاحب کمال در تلویزیون خلق میکند. «میوه ممنوعه» هارمونی جذاب از ژانرهای مورد علاقه حسن فتحی است. اهمیت به مقوله دیالوگ نویسی و در هم تنیدن ضرب المثل و شعر با عبارات محاورهای شخصیتها مورد توجه بسیاری از مخاطبان قرار گرفت. 🔹«مدار صفر درجه» «مدار صفر درجه» تصویری دقیق از وضعیت حکومتی ایران پس از مشروطه و فرصت طلبی صهیونیستها از جنگ جهانی دوم است اما همه اینها در قالب درامی عاشقانه مطرح میشود. مبنای قصه دوری از گرایش نژاد پرستی افراطی در جهان است. فتحی برای پیوند ذهن مخاطب با مبنای قصه، علی رغم برخی از سریال های تاریخی از کلی گویی اجتناب می کند و تصویر قابل درک و منسجم از وضعیت شخصیتها ارائه میدهد. نگاه تالیفی فتحی بیش از هر چیز به این تعامل کمک کرده است. شهاب حسینی بهترین انتخاب برای شخصیت حبیب پارسا جوان شرقی قصه بود.